Penerbitan Ilmiah Jurnal

Jurnal Minggu 1

TAJUK : SUKAR MENGENALI NAMA MURID

Masalah

Pada minggu pertama saya melangkah ke sekolah bagi menjalani latihan praktikum, saya menghadapi masalah untuk mengingati nama murid-murid. Saya mengajar kelas pemulihan khas yang melibatkan 9 orang murid untuk Tahun 3 Inovatif dan 11 orang murid untuk Tahun 2 Dedikasi. Jumlah keseluruhan mereka adalah 20 orang. Secara psikologinya, adalah penting bagi seorang guru untuk untuk mengenali anak-anak muridnya sebelum memulakan pengajaran dan pembelajaran. Oleh yang demikian, saya mengambil pendekatan untuk mengenali mereka melalui panggilan nama, namun menimbulkan masalah.

Analisis masalah

Faktor-faktor yang menyebabkan masalah ini adalah kerana saya mudah lupa dan kurang bergaul dengan mereka.

Cadangan

Bagi mengatasi masalah yang saya hadapi, langkah pertama yang saya lakukan adalah mengulang-ulang nama mereka setiap kali kelas berlangsung. Saya menggunakan panggilan nama ringkas bagi memudahkan ingatan saya lebih-lebih lagi ada dalam kalangan mereka yang memiliki nama yang sama. Setiap kali saya mengemukakan soalan, saya akan cuba menyebut nama murid yang terlintas dalam fikiran saya untuk menjawab soalan tersebut biarpun pada awalnya saya tidak mengecam mereka. Setelah murid berkenaan bangun, barulah saya mengecam muka mereka secara beransur-ansur.

Selain itu, saya juga menghasilkan kad nama bagi setiap murid. Saya menghasilkan kad nama pelbagai bentuk bagi menarik perhatian murid-murid seperti bermotifkan flora dan fauna. Setiap kali ke kelas, mereka akan diwajibkan memakai kad nama masing-masing. Justeru, saya akan lebih mengenali mereka dengan memanggil nama mereka seperti yang tertera di kad nama.

Di samping itu, bagi mendekatkan mereka di hati saya, saya turut merakam gambar mereka. Kemudian, saya mencetak gambar setiap murid dan menampalnya di dalam buku rekod persediaan mengajar saya. Oleh yang demikian, saya dapat merujuk gambar mereka jika sekiranya saya ragu-ragu dan terlupa. 

Tempoh Penyelesaian

21.6.2009 – 25.6.2009 iaitu selama 1 minggu

Tindakan Susulan

Guru menghasilkan kad nama murid-murid. Guru juga merakam gambar murid-murid dan menampalnya di dalam buku rekod persediaan mengajar.

Catatan

Melalui panggilan nama murid secara berulang-ulang, saya berjaya mengingati nama mereka. Ada kalanya, beberapa situasi melucukan berlaku yang mana saya tersasul menyebut nama mereka. Namun begitu, peristiwa yang melucukan itulah yang membuatkan ingatan saya lebih kuat untuk mengingati nama mereka.

Pemakaian kad nama banyak membantu saya mengenal dan mengingati nama murid-murid saya. Cara ini sungguh efektif dan saya dapat mengingati nama mereka dalam masa seminggu sahaja.

Gambar-gambar mereka yang saya rakamkan juga membantu saya membuat sedikit ‘homework’ ketika berada di rumah. Benarlah kata pepatah, tak kenal maka tak cinta. Sekarang, saya sudah mengingati kesemua nama murid saya tanpa sebarang masalah. Oleh itu, proses pengajaran dan pembelajaran yang akan saya mulakan pada minggu kedua dan seterusnya akan lebih mudah dan lancar.

Rujukan

1. Mok Song Sang (2009). Ilmu Pendidikan Untuk KPLI. Kumpulan Budiman Sdn. Bhd. Selangor.
      2. Dr. Ragbir Kaur (2009). Panduan Ulangkaji Ilmu Pendidikan Untuk KPLI. Kumpulan Budiman Sdn.Bhd.Kuala Lumpur.
3. http:// drragbirnet.tk
4. Kementerian Pelajaran Malaysia.(2009).Pemulihan Khas dietrima pada Julai 26, 2009 dari http://atps.emoe.gov.my/bppdp/kajianBPPDP/2001/2001(1)



Jurnal Minggu Ke-2

TAJUK : BISING

Masalah

Saya mengajar kelas pemulihan Tahun 3 Inovatif untuk subjek Matematik di Sekolah Kebangsaan Berapit, Tikam Batu, Sungai Petani, Kedah. Masalah yang saya hadapi adalah mereka sering membuat bising di dalam kelas. Keadaan yang bising mengganggu proses pengajaran dan pembelajaran yang sedang berjalan. Kemungkinan juga akan mempengaruhi fokus murid yang tidak membuat bising. Sekiranya ditegur untuk senyap, mereka akan senyap. Namun setelah beberapa ketika, mereka akan mula membuat bising.

Analisis masalah

Faktor-faktor yang menyebabkan murid-murid tersebut bising telah dikenal pasti. Pertama adalah pengaruh rakan-rakan yang mengajak mereka untuk berbual-bual tentang sesuatu perkara. Kedua, mereka berasa bosan untuk membuat kerja yang diberikan oleh guru. Ketiga, lapan daripada sembilan orang dalam kalangan mereka adalah lelaki dan hanya seorang sahaja murid perempuan.

Cadangan

Bagi mengelakkan murid-murid tersebut daripada membuat bising, saya telah memperkenalkan menu ganjaran. Menerusi menu ganjaran tersebut, murid-murid akan menikmati hadiah-hadiah menarik sekiranya mendapat pungutan “mata ganjaran” yang banyak untuk setiap tindak-tanduk yang mereka lakukan. Hadiah utama dalam menu ganjaran tersebut adalah lawatan ke Gua Tempurung, hadiah pertama adalah makan bersama guru di kantin, hadiah kedua adalah kotak pensel, hadiah ketiga adalah set alat tulis dan hadiah keempat adalah coklat. Bagi hadiah harian, guru akan memberi ganjaran berbentuk alat tulis seperti pemadam pensel dan sekali sekala akan membancuh air minuman seperti “MILO” atau “Rebina” untuk murid-murid.

Di samping itu, untuk memotivasikan murid-murid, saya telah menyediakan satu Carta Menu Ganjaran yang memaparkan gambar setiap murid. Menerusi carta tersebut, saya telah melekatkan pin yang membawa mata ganjaran untuk setiap murid tersebut. Sekiranya murid tertentu didapati membuat bising, mata ganjarannya akan ditolak. Sekiranya ada dalam kalangan mereka yang mengganggu rakan ketika proses pengajaran dan pembelajaran, mata ganjaran akan ditolak. Jika terdapat murid yang berjalan-jalan di dalam kelas tanpa arahan guru, mata ganjarannya akan ditolak. Setiap kali ketika sesi penutup pengajaran dan pembelajaran, saya akan mengumumkan mata ganjaran yang berjaya dikumpul oleh setiap murid. Murid yang dapat mengumpul mata ganjaran paling tinggi akan dipanggil ke depan untuk diberi peneguhan sosial berbentuk pujian di hadapan murid-murid lain agar menjadi contoh yang baik kepada mereka. Selepas dua minggu, saya akan mengira jumlah pungutan mata ganjaran untuk memberikan hadiah seperti yang dinyatakan.

Tempoh penyelesaian

27.6.2009 hingga 2.7.2009 iaitu selama 1 minggu

Tindakan Susulan

Guru membuat Carta Mata Ganjaran yang mengandungi nama-nama murid beserta gambar mereka. Kemudian, guru melekatkan pin pelbagai warna untuk menarik perhatian dan memotivasikan murid-murid.

Catatan

Melalui Menu Ganjaran yang diperkenalkan, saya mendapati tahap kebisingan murid-murid dapat dikurangkan. Malahan kelas pernah menjadi sunyi sepi tanpa sebarang suara. Oleh yang demikian, proses pengajaran dan pembelajaran menjadi lebih efektif. Menerusi kaedah ini, murid yang rajin dan senyap akan sentiasa menjadi contoh yang baik kepada murid-murid lain. Kesannya, murid-murid lain akan cuba bersikap demikian agar diri mereka akan mendapat pujian dan menjadi contoh untuk rakan-rakan yang lain pula.

Selain itu, nilai kerjasama dan toleransi juga dapat disemai. Hal ini jelas ditunjukkan apabila ada kalangan murid yang membantu rakan-rakan yang lemah sekiranya mereka telah selesai menyiapkan sesuatu latihan yang diberikan oleh guru. Walaupun secara langsung mereka akan mendapat mata ganjaran kerana sahsiah yang baik, namun secara tidak langsung nilai-nilai murni berjaya dipupuk antara mereka. Tambahan pula, persaingan sihat juga wujud di dalam kelas misalnya murid-murid berlumba-lumba untuk menjawab soalan yang dikemukakan oleh guru. Namun begitu, hanya murid yang mengangkat tangan dengan tertib dan dalam keadaan sopan sahaja akan dipilih oleh guru untuk menjawab soalan.

Kesimpulannya, Menu Ganjaran dapat membantu saya dalam mengatasi masalah murid bising di dalam kelas di samping dapat memupuk nilai-nilai murni dalam kalangan mereka.

Rujukan

1. Mok Song Sang (2009). Ilmu Pendidikan Untuk KPLI. Kumpulan Budiman Sdn. Bhd. Selangor.
2. Dr. Ragbir Kaur (2009). Panduan Ulangkaji Ilmu Pendidikan Untuk KPLI. Kumpulan Budiman Sdn.Bhd.Kuala Lumpur.
3. http:// drragbirnet.tk
4. Kementerian Pelajaran Malaysia.(2009).Pemulihan Khas dietrima pada Julai 26, 2009 dari http://atps.emoe.gov.my/bppdp/kajianBPPDP/2001/2001(1





No comments:

Post a Comment