Rancangan Pengajaran Harian
(Individu)
Mata pelajaran : Bahasa Melayu
Nama murid : Muhd Nasrul Azhar bin Zaidi
Kelas : Tahun 2 Dedikasi
Tarikh : 27.6.2009
Hari : Ahad
Masa : 10:45-11:15 pagi (30 minit)
Penggabung jalinan : Sains, Muzik, Pendidikan Islam, Pendidikan Seni Visual
Penyerapan nilai : berani, kebersihan fizikal dan mental
Kemahiran berfikir : menghubungkait, menjana idea
Kemahiran : Perkataan kv+kv+kv
Pada
akhir pengajaran dan pembelajaran murid dapat:
i ) Mengeja
dan membatangkan suku kata sekurang-kurangnya lapan daripada sepuluh perkataan kv+kv+kv dengan betul.
ii ) Menulis
sekurang-kurangnya lapan daripada sepuluh perkataan kv+kv+kv dengan
betul berdasarkan gambar.
Pengalaman
sedia ada:
Murid
pernah belajar dan menguasai perkataan kv+kv
Bahan
bantu mengajar:
i) kad gambar ii) komputer riba iii) permainan dat
iv) puzzle huruf v) CD
lagu Tiga Kupang
vi) kotak vii) lembaran kerja
Set
Induksi (3 minit) :
Guru memulakan pengajaran dan
pembelajaran dengan bacaan doa dan bertanyakan khabar murid.
Seterusnya, guru bercerita tentang seorang pemuda yang pelupa bernama
Samad. Dia disuruh oleh isterinya untuk membeli beberapa barang di
pekan seperti petola, tomato, keladi, kelapa . Dalam perjalanan,
Samad berjalan sambil menyanyi Lagu Tiga Kupang (guru memperdengarkan
murid dengan video klip Lagu Tiga Kupang dan menyanyi bersama-sama).
Akhirnya dia terlupa pesanan yang disuruh oleh isterinya. Murid
diminta oleh guru mencari gambar benda-benda tersebut dalam kotak
yang disediakan. Guru mengaitkan aktiviti tersebut dengan pelajaran
hari ini.
No comments:
Post a Comment