1.0 PENGENALAN
Pendidikan
peringkat rendah ialah pendidikan yang bertujuan untuk melahirkan
insan yang seimbang serta berkembang secara menyeluruh dan bersepadu
dari segi intelek, rohani, emosi dan jasmani selaras dengan falsafah
pendidikan Negara. Penguasaan kemahiran asas membaca, menulis dan
mengira (3M) perlu dikuasai di peringkat awal bagi membolehkan
murid-murid berkomunikasi dan menimba ilmu pengetahuan. Justeru,
program Pemulihan Khas mengutamakan Prinsip ‘Menyelesaikan
masalah seawal mungkin’
supaya
tidak menjadi kronik berterusan hingga ke tahap 2 atau peringkat
persekolahan menengah rendah.
Perbezaan
minat, pengalaman, bakat dan gaya belajar individu murid
mengakibatkan segolongan mereka lebih lambat atau ‘terkebelakang’
menguasai sesuatu kemahiran berbanding rakan sebayanya. Sekiranya
mereka tidak diberi pengajaran pemulihan, mereka mungkin gagal
memperoleh pendidikan yang perlu dan potensi mereka akan terbenam.
Justeru melalui program pemulihan khas, keperluan–keperluan murid
berpencapaian rendah dapat dikenal pasti dan dipenuhi.
1.1 Falsafah Pendidikan Kebangsaan
1.2 Pelan
Induk Pembangunan Pendidikan (PIPP) 2006-2010
1.2 Pelan Induk Pembangunan Pendidikan (PIPP) 2006-2010
![]() |
Rajah
1 : Teras Pelan Induk Pembangunan Pendidkan (PIPP) 2006-2010
|
Pelan
Induk Pembangunan Pendidikan (PIPP) 2006 – 2010 dirangka oleh
Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM) bertujuan untuk memantapkan
sektor pendidikan Negara. Pelan ini akan menjadi garis panduan bagi
pembangunan pendidikan negara secara menyeluruh sepanjang tempoh 5
tahun iaitu 2006 hingga 2010 dalam Rancangan Malaysia Ke-9 (RMK-9). Merupakan
satu dokumen perancangan pembangunan pendidikan yang bersepadu,
komprehensif dan menyeluruh. PIPP bukan sahaja akan membangunkan
sekolah kebangsaan sebagai sekolah aliran perdana, malah kualiti
pendidikan di Sekolah Jenis Kebangsaan Cina dan Tamil serta Sekolah
Agama Bantuan Kerajaan (SABK) turut ditingkatkan bersama.
Perancangan pembangunan ini meliputi tiga aspek utama iaitu
infrastruktur, pengisian dan tenaga manusia. Matlamat utama dalam
menghasilkan pendidikan berkualiti bagi semua dalam PIPP ini adalah
berdasarkan dua pendekatan utama.
Pendekatan pertama :
- Memastikan akses kepada pendidikan dan menyamaratakan medan persaingan dalam kalangan murid. Antara strategi yang digariskan termasuk seperti yang berikut :
- Semua rakyat, tanpa mengira lokasi atau kaum (contoh : orang asli atau suku kaum) ataupun mereka yang kurang upaya turut diberi peluang pendidikan yang adil dan saksama;
- Semua murid akan diberi peluang untuk menguasai kemahiran 3M, iaitu kemahiran membaca, mengira dan menulis sama ada mereka berasal daripada keluarga miskin, tinggal di kawasan luar bandar atau pedalaman;
- Akses
ICT, khususnya capaian internet ditingkatkan agar boleh dicapai
oleh semua jenis sekolah dan lokasi.
Pendekatan
Kedua :
- Mengembangkan
sepenuhnya potensi sekolah dalam kluster kecemerlangan sehingga
berjaya mengharumkan nama dan sistem pendidikan negara di mata
dunia. Strategi-strategi berikut telah dirancang oleh Kementerian
Pelajaran Malaysia (KPM) :
-
Kenal
pasti sekolah-sekolah dalam kluster Sekolah Kebangsaan (SK),
Sekolah Jenis Kebangsaan (SJK), Sekolah Berasrama Penuh (SBP),
Sekolah Premier, Sekolah Menengah Teknik (SMT), Sekolah Menengah
Kebangsaan Agama (SMKA), Sekolah 100 tahun (Centennial),
Sekolah Bestari dan sekolah-sekolah Putrajaya dan Cyberjaya;
- Memperkenalkan
pelbagai program yang dapat membantu untuk meningkatkan lagi
kelebihan, kekuatan dan daya saing sekolah-sekolah dalam kluster
ini.
Sepertimana
yang kita sedia maklum PIPP mempunyai enam teras utama (Lihat Rajah
1), iaitu :
-
Teras
1 - Membina Negara Bangsa
-
Teras
2 - Membangunkan Modal Insan
-
Teras
3 - Memperkasakan Sekolah Kebangsaan
-
Teras
4 - Merapatkan Jurang Pendidikan Bandar dan Luar Bandar
-
Teras
5 - Memartabatkan Profesion Keguruan
-
Teras
6 - Melonjakkan Kecemerlangan Institusi Pendidikan
Fokus
utama dalam PIPP bagi Program Pemulihan Khas ialah dalam Teras 3
iaitu Memperkasakan Sekolah Kebangsaan. Di dalam teras ini, ia
memberi penekanan kepada memperkasakan Sekolah Kebangsaan (SK). Ini
kerana sekolah kebangsaan mempunyai peranan yang penting sebagai
tapak untuk menyemai dan memupuk perpaduan di antara kaum daripada
peringkat awal persekolahan.
Dasar
memperkasakan sekolah kebangsaan diwujudkan bagi memastikan semua
sekolah rendah yang berbasaha pengantar Bahasa Melayu dan sekolah
menengah kebangsaan menjadi sekolah pilihan utama masyarakat
Malaysia. Matlamat dasar ini adalah untuk meningkatkan dan
memperkukuh perpaduan di kalangan pelajar pelbagai kaum. Justeru,
pelajar-pelajar dapat dilatih hidup saling bekerjasama dan mempunyai
semangat patriotisme serta toleransi yang tinggi selaras dengan
aspirasi nasional.
Strategi
pelaksanaan dalam Pelan Induk Pembangunan Pendidikan: Memperkasakan
Sekolah Kebangsaan antaranya ialah :
-
Meluaskan
program pra-sekolah;
-
Memantapkan
kepimpinan guru besar dan kualiti guru;
-
Mengukuhkan
budaya sekolah;
-
Memantapkan
kurikulum, program ko-kurikulum dan sukan;
-
Menambahbaikan
sistem sokongan;
-
Meningkatkan
prestasi akademik; dan
Menyediakan
infrastruktur dan kemudahan asas yang mencukupi dan berkualiti.
Berdasarkan
kandungan Bab 6 : Teras 3 – Memperkasakan Sekolah Kebangsaan dalam
(muka surat 80) Perkara 6.17 menyatakan bahawa, pada tahun 2005, 4.4
peratus murid sekolah rendah dan 0.8 peratus pelajar sekolah menengah
masih belum menguasai kemahiran membaca, menulis dan mengira (3M).
Peratusan ini termasuk juga pelajar yang mempunyai masalah
pembelajaran. Mulai tahun 2006, KPM telah memperkenalkan Kelas
Intervensi Awal Membaca dan Menulis bagi memastikan murid-murid Tahun
1 dapat menguasai kemahiran membaca dan menulis selepas enam bulan
mengikuti persekolahan. Murid-murid yang mempunyai masalah
pembelajaran akan mengikuti kelas pemulihan.
Cabaran
KPM adalah untuk mengurangkan masalah tidak menguasai 3M dan
memastikan semua kanak-kanak 5+ tahun terutama kanak-kanak yang
tinggal di luar bandar dan pedalaman, kanak-kanak berkeperluan khas,
anak Orang Asli dan suku minoriti di Sabah dan Sarawak mengikuti
prasekolah sebagai persediaan untuk mengikuti pendidikan formal di
sekolah rendah.KPM juga akan terus memperluas Program Pemulihan
dengan menaik taraf 2,800 kelas pemulihan dan menyediakan guru
pemulihan yang secukupnya, sejajar dengan Keputusan Kabinet tahun
2005 untuk memantapkan lagi program tersebut.
- Kenal pasti sekolah-sekolah dalam kluster Sekolah Kebangsaan (SK), Sekolah Jenis Kebangsaan (SJK), Sekolah Berasrama Penuh (SBP), Sekolah Premier, Sekolah Menengah Teknik (SMT), Sekolah Menengah Kebangsaan Agama (SMKA), Sekolah 100 tahun (Centennial), Sekolah Bestari dan sekolah-sekolah Putrajaya dan Cyberjaya;
- Memperkenalkan pelbagai program yang dapat membantu untuk meningkatkan lagi kelebihan, kekuatan dan daya saing sekolah-sekolah dalam kluster ini.
Teras
1 - Membina Negara Bangsa
Teras
2 - Membangunkan Modal Insan
Teras
3 - Memperkasakan Sekolah Kebangsaan
Teras
4 - Merapatkan Jurang Pendidikan Bandar dan Luar Bandar
Teras
5 - Memartabatkan Profesion Keguruan
Teras
6 - Melonjakkan Kecemerlangan Institusi Pendidikan
Meluaskan
program pra-sekolah;
Memantapkan
kepimpinan guru besar dan kualiti guru;
Mengukuhkan
budaya sekolah;
Memantapkan
kurikulum, program ko-kurikulum dan sukan;
Menambahbaikan
sistem sokongan;
Meningkatkan
prestasi akademik; dan
1.3 Latar Belakang / Sejarah Pendidikan Pemulihan di Malaysia
1967 - Kementerian Pelajaran telah melaksanakan Program Pemulihan
dengan menggunakan strategi “ Withdrawal System.....”
1975 -Pusat Perkembangan Kurikulum menjalankan projek “Pendidikan Imbuhan” bagi Tahap 1 ( Tahun 1 hingga Tahun 3) dengan menggunakan
strategi di mana pemulihan dijalankan oleh guru kelas / guru mata
pelajaran.
1994 - Program Khidmat Guru Pendamping bagi meningkatkan
aktiviti pengayaan
dan pemulihan dalam kelas KBSR.
1999 -
Program jangka pendek (INTERVENSI 3M) diperkenalkan
khas untuk
murid tahun 4 di sekolah rendah dan Tingkatan 1/peralihan. Instrumen
IPCH digunakan bagi menilai pencapaian kemahiran asas 3M. Program
bermula 1999 hingga 2002.
2000
-Program IPP3M dilancarkan iaitu program jangka panjang
bagi mengatasi penguasaan kemahiran asas 3M bagi murid tahap 1 di
sekolah rendah ( Tahun 1 hingga Tahun 3 ). Program IPP3M dilancarkan
bersama satu pendekatan P&P secara Pelbagai Kecerdasan ( Multiple
Intelligences ).
2006
- IPP2M ( Instrumen Penentu Penguasaan 2M ) yang menekankan kepada Bahasa Melayu – membaca dan menulis dibina.
2007
- Ujian Pelepasan 2 KIA 2M telah digunakan untuk pelepasan murid
pemulihan tahun 3, 4, 5 dan 6.
1.4 Punca
dan Bidang Kuasa
Surat
Siaran Kementerian Pelajaran .
(yang
masih digunapakai – Rujuk Lampiran)
1: Surat
Siaran Bahagian Sekolah-sekolah KPM. Bil. KP(BS)8594/Jld.11/(32)bth.
22.Jan. 1985. (Guru
Khas Pendidikan Pemulihan)
2: Surat
Siaran Bahagian Sekolah-sekolah KPM. Bil.KP(BS)8502/5/PK/Jld.V(26) bth.28.Jan.1986. (Kelas
Khas Pemulihan Di Sekolah Rendah)
3: Surat
Siaran Bahagian Sekolah-sekolah KPM. Bil.KP(BS)8502/PK/Jld. V(29)
bth.17.Mac.1986 (Pengawasan
dan Penyeliaan Program pemulihan)
4: Surat
Siaran Bahagian Sekolah-sekolah KPM.Bil.KP(BS)8502/5/PK/Jld.V (34)
bth.30.Jun.1989. (Guru
Khas Pemulihan Dan Penubuhan Kelas Khas Pemulihan
Di
Sekolah Rendah)
1: Surat Siaran Bahagian Sekolah-sekolah KPM. Bil. KP(BS)8594/Jld.11/(32)bth. 22.Jan. 1985. (Guru Khas Pendidikan Pemulihan)
2: Surat Siaran Bahagian Sekolah-sekolah KPM. Bil.KP(BS)8502/5/PK/Jld.V(26) bth.28.Jan.1986. (Kelas Khas Pemulihan Di Sekolah Rendah)
2.0 KONSEP
PENDIDIKAN PEMULIHAN
Program
Pemulihan Khas ialah satu usaha mengatasi masalah murid yang
menghadapi kesulitan pembelajaran khususnya dalam menguasai kemahiran
asas membaca, menulis dan mengira.
Pendidikan
pemulihan adalah sebagai satu cabang daripada sebahagian pendidikan
imbuhan.Ianya juga disebut sebagai ‘Remedial education’ di dalam
bahasa Inggeris iaitu suatu bentuk pendidikan khas kepada kanak-kanak
atau pelajar yang menghadapi masalah atau kesulitan pembelajaran
dalam mata-mata pelajaran tertentu sahaja.Pendidikan Pemulihan
berbeza daripada pendidikan atau pengajaran biasa.
Guru
yang mengajar kelas pemulihan adalah guru yang terlatih khas untuk
kelas pemulihan. Kelas pemulihan selalunya lebih kecil daripada kelas
biasa. Aktiviti yang dijalankan juga khas iaitu menepati kehendak ‘
menjadikan pulih ‘.
Pendidikan
Pemulihan adalah satu bentuk pendidikan untuk membetulkan sesuatu
yang kekurangan atau membetulkan sesuatu yang tidak betul atau
sesuatu yang cacat.
2.1 Definisi
Pendidikan Pemulihan
Berbagai-bagai
pendapat telah diberikan oleh ahli-ahli pendidik Barat dan tempatan
mengenai takrifan pendidikan pemulihan. Secara
lebih khusus, takrif pendidikan pemulihan itu telah diberi dengan
pelbagai definisi, antaranya ialah :
2.1 Definisi Pendidikan Pemulihan
Berbagai-bagai pendapat telah diberikan oleh ahli-ahli pendidik Barat dan tempatan mengenai takrifan pendidikan pemulihan. Secara lebih khusus, takrif pendidikan pemulihan itu telah diberi dengan pelbagai definisi, antaranya ialah :
i)
Sharifah Alwiah Alsagoff, 1983 : 371
‘ satu
tindakan khusus yang diambil untuk mengatasi keperluan pendidikan
murid yang mengalami kesusahan dari segi pembelajaran dalam darjah
khas di sekolah biasa, di pusat khusus yang dihadiri oleh murid
secara sambilan, dalam kumpulan yang diasingkan daripada sekolah
biasa, dan dalam darjah untuk pengajaran khusus oleh guru pemulihan.’
ii)
Ishak Harun & Koh Boh Boon, 1983 : 191
‘ Perkhidmatan
khas untuk memenuhi keperluan-keperluan kanak-kanak yang menghadapi
masalah-masalah pembelajaran di sekolah-sekolah biasa’ .
iii)
Pringle (1966)
‘ pengajaran
yang mempunyai pendekatan khas yang diperlukan oleh semua murid yang
mundur dalam satu-satu mata pelajaran serta berkemahuan dan
berkebolehan belajar,melalui latihan yang sistematik dan dapat
memenuhi keperluan-keperluan mereka.
iv)
Albertwhite (1977)
‘ pengajaran
pemulihan ialah suatu bentuk pengajaran yang diperlukan oleh
kanak-kanak yang bersifat ketidakupayaan yang disertai oleh
gangguan-gangguan emosi ’.
v)
Tansley (1967)
‘ pengajaran
pemulihan ialah satu bentuk pengajaran yang mengutamakan
langkah-langkah yang benar-benar teliti dan sistematis bagi
membolehkan pengajaran pemulihan dijalankan secara tersusun.
vi)
Collins (1961)
‘ pengajaran
pemulihan ialah satu bentuk pengajaran yang mengutamakan mata
pelajaran asas. Malah beliau menegaskan pengajaran ini ialah satu
kaedah pengajaran yang istimewa bagi murid-murid yang gagal dalam
mata pelajaran asas di sekolah seperti membaca,menulis dan mengira.
vii)
Evans (1995)
‘ pengajaran
pemulihan dianggap sebagai “ the ambulance of educational system “.
Dengan sebab itu pengajaran pemulihan ini tidak boleh diambil kira
sebagai satu pekerjaan atau pengajaran yang dilakukan secara
mengejut, mendadak atau digunakan pada waktu kecemasan sahaja.
Pengajarannya perlu dirancang dan disusun dengan rapi berdasarkan
aspek –aspek kelemahan murid.
viii)
Blair (1956)
‘ pengajaran
pemulihan adalah satu bentuk pengajaran yang bertujuan untuk
membaharui teknik pengajaran dan pembelajaran untuk mengikis segala
kebiasaan-kebiasaan dan amalan-amalan yang tidak sesuai bagi
murid-murid lambat’.
ix)
Bahagian Sekolah-sekolah Kementerian Pendidikan dalam pekeliling KP
(BS) 8502/5/PK/Jld. V (26) bertarikh 8 Januari 1986.
‘ pengajaran
pemulihan sebagai satu usaha dalam pendidikan untuk mengatasi masalah
pembelajaran murid-murid lemah di sekolah-sekolah rendah, khususnya
ditumpukan kepada kemahiran asas membaca, menulis dan mengira, di
bawah kelolaan guru-guru pemulihan yang telah menerima latihan khas
dalam bidang ini’.
x)
Pusat
Perkembangan Kurikulum Kementerian Pendidikan Malaysia (1984)
‘ dalam
konteks KBSR Program Pemulihan merupakan langkah-langkah khusus yang
dijalankan untuk membantu murid yang menghadapi masalah pembelajaran
tertentu dalam kemahiran asas membaca, menulis dan mengira. Mereka
ini hendaklah dipulihkan sebaik sahaja masalah tersebut dapat dikesan
dan ditentukan’.
xi)
Koh (1979)
‘ pengajaran
pemulihan sebagai pengajaran yang bertujuan untuk memulihkan
kelemahan-kelemahan yang dikesan pada murid lambat dengan tujuan
untuk meningkatkan taraf pencapaian mereka agar setaraf dengan
pencapaian murid-murid normal ‘.
xii)
Chua (1977)
‘ pendidikan
pemulihan sebagai satu pengajaran yang bertujuan untuk membantu murid
yang lemah, melalui pendekatan perseorangan dalam kelas yang kecil
bilangan muridnya. Pengajaran ini menggunakan kurikulum yang
diubahsuaikan dengan menitikberatkan perkara yang praktis dan latih
tubi, tunjuk cara yang melibatkan kegiatan dan gerak kerja yang
dimudahkan serta disampaikan dengan teratur serta dikendalikan oleh
kakitangan ikhtisas (profesional)yang terdiri daripada Guru Pemulihan
dengan kerjasama doktor, pekerja sosial, pakar jiwa dan pihak-pihak
lain yang berkaitan.
Kesimpulan
Definisi
Secara
kesimpulannya, pengajaran pemulihan adalah sejenis pengajaran yang
dijalankan untuk membantu murid-murid lambat dalam pembelajaran di
sekolah agar mereka tidak terus ketinggalan dalam proses pendidikan
di sekolah dan dapat seiring dan setaraf dengan rakan mereka yang
lain.
2.2 Tujuan Pengajaran Pemulihan
Berdasarkan Buku Panduan Program Pemulihan Kurikulum Baru Sekolah untuk Tahap Satu Kementerian Pendidikan Malaysia (1984), tujuan utama pengajaran pemulihan ialah untuk:- Membantu mengatasi masalah pembelajaran dalam kemahiran-kemahiran tertentu.
- Membantu murid mengubah sikap yang negatif dan tingkah laku yang menjejaskan pembelajaran.
- Memupuk serta mengembangkan sikap keyakinan diri dan sikap positif terhadap pembelajaran.
Menurut Koh (1986), menegaskan pengajaran pemulihan diperlukan untuk mengatasi kesusahan pembelajaran bagi kanak-kanak yang mengalami kesusahan ini tanpa menghiraukan label-label ke atas murid tersebut seperti bodoh, lambat dan sebagainya.
Menurut Blair (1968), pengajaran pemulihan diperlukan untuk fungsi-fungsi berikut:
- Untuk menyingkirkan tabiat dan sikap yang tidak selari dengan pembelajaran berkesan atau dengan kata lain memulihkan kesalahan atau kelemahan.
- Untuk mengajar buat pertama kali tabiat, kemahiran dan sikap baik yang belum dipelajari, tetapi seharusnya sudah dipelajari.Tabiat, kemahiran dan sikap baik diperlukan oleh murid untuk meningkatkan kecekapan murid.
Maka,
pengajaran pemulihan diperlukan untuk mengatasi dua jenis kelemahan
iaitu mengikis tabiat tidak baik yang sedia ada dan kedua ialah untuk
membentuk tabiat baik yang belum ada pada murid itu.
Dengan
ini, pendidikan diperlukan untuk mengatasi dua jenis kelemahan
ini.Bagi keperluan guru, untuk mengatasi kedua-dua jenis kelemahan
ini, prinsip-prinsip pengajaran yang harus digunakan ialah yang
berasaskan psikologi, di samping terdapatnya berbagai-bagai cara
bekerja, teknik dan alat pelaksanaannya.
2.3 Tujuan-tujuan
pendidikan pemulihan adalah:
-
Mengenal
pasti pelajar yang memerlukan pemulihan.
-
Untuk
mewujudkan alat-alat diagnostik supaya dapat mengesan
kesulitan-kesulitan pembelajaran tertentu.
-
Mengeluarkan
bahan-bahan kurikulum dan kaedah-kaedah pengajaran yang sesuai untuk
memenuhi keperluan setiap kanak-kanak.
-
Mencegah
sesuatu kurang upaya supaya tidak menjadi satu kecacatan.
-
Merapatkan
hubungan antara guru biasa dan guru khas supaya layanan yang diberi
oleh guru khas dapat diteguhkan oleh guru biasa.
-
Membentuk
komunikasi yang berkesan dengan pakar-pakar dan agensi-agensi untuk
perkembangan optimum setiap kanak-kanak.
Menurut
Pusat
Perkembangan Kurikulum (1985)
pengajaran pemulihan adalah khusus untuk membantu sebilangan pelajar
yang menghadapi masalah pembelajaran di sekolah rendah, terutamanya
dalam masalah bahasa.
Mengenal
pasti pelajar yang memerlukan pemulihan.
Untuk
mewujudkan alat-alat diagnostik supaya dapat mengesan
kesulitan-kesulitan pembelajaran tertentu.
Mengeluarkan
bahan-bahan kurikulum dan kaedah-kaedah pengajaran yang sesuai untuk
memenuhi keperluan setiap kanak-kanak.
Mencegah
sesuatu kurang upaya supaya tidak menjadi satu kecacatan.
Merapatkan
hubungan antara guru biasa dan guru khas supaya layanan yang diberi
oleh guru khas dapat diteguhkan oleh guru biasa.
Membentuk
komunikasi yang berkesan dengan pakar-pakar dan agensi-agensi untuk
perkembangan optimum setiap kanak-kanak.
Menurut
Pusat
Perkembangan Kurikulum (1985)
pengajaran pemulihan adalah khusus untuk membantu sebilangan pelajar
yang menghadapi masalah pembelajaran di sekolah rendah, terutamanya
dalam masalah bahasa.
3.0 MURID PENDIDIKAN PEMULIHAN
3.1 Definisi
Murid Pendidikan Pemulihan
Terdapat
berbagai-bagai definisi untuk mentakrifkan siapa dia murid pendidikan
pemulihan. Para pendidik menganggap kanak-kanak pemulihan sama dengan
kanak-kanak lembam ataupun ‘slow learner’ yang mempunyai
pencapaian lebih rendah daripada rakan sebaya mereka di kelas.
Kanak-kanak
pemulihan ialah kanak-kanak yang menghadapi masalah pembelajaran sama
ada dalam membaca, menulis atau mengira. Mereka menunjukkan simptom
atau gejala kesulitan untuk membaca, menulis atau mengira. Selain
sering melakukan kesalahan dalam kerja sekolah dan memperoleh
keputusan ujian dan peperiksaan yang kurang memuaskan, murid-murid
ini juga memperlihatkan ciri-ciri seperti kurang yakin, rendah konsep
diri, pasif terhadap kegiatan pembelajaran dan mudah putus asa.
3.1.1 Menurut
laporan yang bertajuk
“Asia and Pasific Programme of education Innovation for
development” (1987)
yang disediakan oleh Kementerian Pendidikan Malaysia, sasaran
pengajaran pemulihan ialah :
Those
that are categorised as having learning problems generally display a
disability in areas such as reading, spoken or written language,
mathematics and in skills related to perceptual processes in
learning. Due to their shortcomings in one or more of the areas, some
children find learning a difficult task.
3.1.2 Menurut
Brennan
(1974),
murid pendidikan pemulihan adalah murid yang gagal menghadapi kerja
normal sekolah untuk kumpulan sebaya mereka,tetapi mereka tidak boleh
dianggap sebagai kanak-kanak cacat.
3.1.3 Menurut
Sharifah
(1986),
murid pendidikan pemulihan ialah murid-murid yang gagal untuk sejajar
dengan rakan-rakan sebaya dalam kelasnya. Kegagalan ini dinilai dari
segi akademik yang dipercayai disebabkan kurang keupayaan untuk
berjaya dalam mata pelajaran asas iaitu membaca, mengira dan menulis.
Mereka tidak termasuk kanak-kanak yang dikategorikan sebagai
terencat akal.
3.1.4 Manakala
Pusat
Perkembangan Kurikulum (1984)
berpendapat murid pemulihan ialah mereka yang menghadapi masalah
pembelajaran dalam kemahiran-kemahiran
tertentu, bersifat negatif terhadap pembelajaran dan mempunyai
tingkah laku yang menjejaskan pembelajaran serta kurang sikap
keyakinan diri dan sikap positif terhadap pembelajaran.
3.1.5 Koh
(1984),
mentakrifkan murid pendidikan pemulihan sebagai murid lambat dan
diberi label seperti kanak-kanak luar biasa, kanak-kanak khas,
kanak-kanak mundur, yang memiliki masalah pembelajaran dan men derita
kegagalan dalam pendidikan. Murid-murid ini memperlihatkan taraf
pencapaian yang tidak memuaskan dibandingkan dengan taraf pencapaian
purata rakan-rakan sebaya atau tidak pada taraf yang diharapkan bagi
murid-murid di peringkat persekolahan itu.
3.1.6 Johnson
(1963),
mendefinisikan kumpulan murid lambat sebagai murid yang tidak
menunjukkan kesuburan bakat akademik seperti kanak-kanak lain yang
sedarjah dengannya.
3.1.7 AE
Tanseley dan R.Culliford,
mentakrifkan kanak-kanak pemulihan adalah kanak-kanak yang mempunyai
intelek dan kecerdasan yang rendah juga kurang berkebolehan menerima
pendidikan biasa.
3.1.8 M.F.
Clough
mendefinisikan kanak-kanak pemulihan ialah kanak-kanak yang kurang
daya taakul, kurang berkemampuan membuat sesuatu keputusan atau
kesimpulan dan kurang memahami tentang perkara yang agak abstrak.
Dengan
segala jenis takrifan di atas, dapatlah disimpulkan bahawa murid
pendidikan pemulihan ialah mereka yang lambat pembelajarannya yang
mempunyai kecerdasan di bawah sederhana atau rencatan yang ringan dan
termasuk mereka yang menghadapi kesulitan-kesulitan am atau tertentu
dalam usaha penyesuaian kepada kurikulum sekolah biasa.
3.2 Ciri-Ciri Murid Pendidikan Pemulihan
Murid-murid pendidikan pemulihan juga mempunyai bermacam ciri yang membezakannya dengan murid-murid yang tahap pembelajarannya adalah normal di dalam kelas.Ciri-ciri kanak-kanak pemulihan juga boleh dikelaskan kepada 5 kategori, iaitu emosi dan tingkahlaku, sosial, kesihatan, kesediaan belajar dan pengamatan.
a) Dari segi Emosi dan Tingkahlaku
i.
Perasaan rendah diri
ii. Perasaan
risau
iii. Perasaan
sedih, hiba atau duka
iv.
Perasaan cepat bosan atau jemu terhadap pelajaran
v.
Perasaan takut akan perkara-perkara baru
vi.
Degil, tidak patuh pada peraturan-peraturan dan suka melawan.
vii.
Pasif
viii.
Malas
b) Sosial
i. Gelisah dan selalu bergerak di dalam kelas serta mengganggu kawan-kawan.ii. Lemah / kurang interaksi dengan rakaniii. Gemar menghisap atau menggigit kuku
iv. Selalu tidak hadir ke sekolah dengan berbagai-bagai alasan
v. Menangis – enggan masuk darjah
vi. Hyper aktif
c)
Kesihatan
i. Lemah
tubuh badan serta kurang zat makanan.
ii. Tumbesaran
tubuh badan tidak seimbang (gemuk/kurus)
iii. Tumpuan
perhatian terhad (masalah penglihatan)
iv. Lemah
gerakan motor-kasar dan halus
v. Kesihatan
terganggu seperti selalu sakit, sakit terlalu lama
dan teruk.
vi. Kurang
menjaga kebersihan diri.
d) Kesediaan
Belajar
i.
Belum bersedia untuk belajar
ii. Perbendaharaan
kata kurang
iii. Lemah
pemahaman
iv. Kurang
keyakinan diri dan rangsangan
v. Kurang
matang – IQ tidak seimbang dengan umur hayat.
e) Pengamatan
i. Tidak kenal perbezaan bentuk, saiz, warna dan turutan.
ii. Lemah
pendengaran bunyi dan rentak
iii. Keliru
terhadap konsep ruang dan mencari arah.
iv. Lambat
mengkelaskan benda.
v. Kesukaran
mengaitkan pelajaran yang lama dengan yang baru.
vi. Tidak
dapat menyelesaikan masalah.
vii. Sukar
ambil bahagian dalam permainan dan tidak faham
undang-undang.
viii. Tidak
kreatif
ix. Lemah
pergerakan dan perbuatan
x. Lemah
daya pemikiran / ingatan
xi. Tidak
boleh mengingat kembali
Beberapa
tokoh ilmuan juga telah menggariskan ciri-ciri murid pendidikan
pemulihan mengikut sudut pandangan mereka seperti di bawah :
3.2.1 Schonell
(1965),
mencirikan kanak-kanak lambat sebagai kanak-kanak yang kurang
keupayaan dan lemah berbanding dengan kanak-kanak lain.
3.2.2 Tansley
dan Gulliford (1960),
telah membahagikan ciri kanak-kanak lambat kepada tiga kumpulan iaitu
:
- Kanak-kanak yang lemah dari segi perkembangan mental ditambah kecacatan-kecacatan lain seperti gangguan kesihatan, terhad pengalaman berbahasa dan mengalami gangguan emosi.
- Kanak-kanak ini selalunya ponteng sekolah dan biasanya berasal daripada latar belakang keluarga susah.
- Kanak-kanak ini biasanya mengalami kesukaran khusus dalam bacaan dan penulisan mengakibatkan mereka mengalami pencapaian yang rendah dalam hampir kesemua mata pelajaran.
- Kanak-kanak ini rendah pencapaian dalam kemahiran asas dan mengalami ketidakupayaan dari segi bahasa menyebabkan kesukaran dalam pembelajaran.
- Mempunyai keupayaan berbahasa dan daya kefahaman yang terhad sehingga mereka tidak bersedia memikirkan konsep-konsep yang abstrak.
- Mempunyai minat yang terhad terhadap pelajaran dan bersikap dingin terhadap kejayaan dalam pelajaran. Kegagalan dalam pelajaran yang selalu dialaminya menimbulkan sikap benci terhadap sekolah.
- Murid ini biasanya memiliki perlakuan yang sukar dikawal. Perlakuan ini amat berbeza dari rakan-rakan yang lain. Pada kebiasaannya pakaian kanak-kanak ini juga tidak kemas dibandingkan dengan murid lain.
- Murid ini selalunya cuba menarik perhatian guru, kerana mereka kurang menumpukan perhatian kepada pelajaran, tidak berminat, kadangkala berkelakuan liar untuk menutup kelemahan mereka.
- Ada kalanya murid jenis ini tidak pandai menulis tetapi boleh bertutur dengan baik. Oleh sebab minat mereka terhad dan cepat luput, maka mereka selalu mengganggu murid yang pandai.3.2.4 Abdul Halim (1980), mentakrifkan ciri-ciri murid pendidikan pemulihan adalah seperti berikut :i) Kanak-kanak yang menunjukkan kebolehan menulis dan membaca atau mengira sekurang-kurangnya dua tahun dibawah usianya.ii) Kanak-kanak ini lemah daya perhatian ke atas sesuatu kerja.iii) Kanak-kanak ini sukar menghabiskan kerja yang diberikan kepadanya.iv) Kanak-kanak ini juga sukar mengenali simbol-simbol yang diajar kepadanya, serta kurang daya untuk memahami dan menceritakan apa yang dibacanya, walaupun mereka boleh membaca dengan baik.v) Kanak-kanak ini juga kurang kebolehan untuk mengingat maklumat yang diajar kepadanya serta sukar memahami apa-apa yang mereka sendiri cakapkan walaupun mereka tidak mengalami masalah pendengaran. Keadaan ini menyebabkan mereka tidak boleh menyampaikan perasaan atau kehendak mereka kepada orang lain.vi) Mereka juga tidak pandai bergaul dengan rakan sebaya mereka atas beberapa sebab. Antaranya selalu berkelakuan menyinggung perasaan orang lain, menggunakan perkataan yang tidak menarik perhatian kanak-kanak lain kepada mereka. Ini menyebabkan mereka tidak boleh menyesuaikan diri di kalangan kanak-kanak lain.vii) Ada juga kanak-kanak ini yang kekok pergerakan tangan lalu menimbulkan masalah pembelajaran di sekolah. Ini kerana setiap kali guru menyuruh menyalin sesuatu, mereka tidak dapat menghabiskan kerja mereka dalam masa yang ditetapkan. Daya pemikiran mereka mungkin sederhana atau lebih baik dari kanak-kanak lain tetapi masalah kekok pergerakan tangan menyebabkan mereka gagal dalam ujian-ujian yang memerlukan banyak menulis. Ada juga kanak-kanak ini yang merasa tersinggung dengan masalah fizikal mereka kerana mereka selalu menjadi bahan ejekan kawan-kawan lain terutamanya dalam latihan jasmani, di mana kekekokan mereka lebih ketara. Ini melemahkan keyakinan diri mereka bukan sahaja dari segi jasmani tetapi juga dalam pembelajaran mereka.
No comments:
Post a Comment